Yoga lagi..

|
Yoga sebetulnya satu gerakan yang bukan lah menyenangkan.. patah riuk badan dibuatnye. sekejap melentur ke kanan, sekejap melentur ke belakang..belum lagi dengan kepala yang perlu mencecah bumi bila kaki terbuka luas. Di saat melakukan gerakan itu, memang asyik terjerit-jerit kesakitan. Namun, semua keupayaan diri tidak boleh dipaksa. waktu itu lah, minda dan emosi mula tercuit, oh..aku belum layak melakukan lebih dari ini. Keupayaanku setakat ini saja.

Seperti Reiki, Yoga juga memerlukan praktis yang kerap supaya pengalaman dapat ditimba. Dan 'rasa' utk setiap pengalaman itu juga berbeza-beza. Ada hari kita mampu berdiri di atas kepala dengan lama.. ada hari kita tidak mampu berdiri langsung kerana tiada fokus.

Saat-saat saya tidak dapat menghadirkan diri di kelas yoga, saya sedikit kecewa. Bila ibu menghalang saya untuk ke yoga kerap2..saya sedikit hampa. Lalu memadam semangat sedikit. Tapi pesan ibu ada betulnya, yoga tu mengasyikkan saya...terlalu menyeronokkan ..hingga banyak waktu juga terhabis untuknya.

Jika anda ingin mencuba yoga, saya mengalu-alukan anda. Ia bukan pergerakan perlahan dan melipat-lipat tubuh dengan bodoh...tapi ia benar-benar bermakna jika anda sedang melakukannya..

Namun, jika anda hanya memandang...pasti anda berbisik dalam hati " gila ! tak ada kerja ka melipat-lipat badan..buat apa nak buat macam tu..menyeksa diri.."

"Yang memandang, takkan punya rasa yang sama dengan yg sedang merasa."

No comments: