Ilmu dan meRASAi ILMU

|
06-04-09

sejak belajar reiki, perkataan yg wajib saya sebut ialah RASA.
( bukan RASA foodcourt kat Alamanda tau.. )

bila belajar reiki.. di asuh utk meRASA energi..
meRASA aura..
meRASA .. meRASA.. instinct itu rasa..
dan saya terus rasa dan rasa dan rasa.. :)
Mendekati ilmu Reiki, memberi saya peluang untuk meRASAi nikmat nya ILMU.

Pagi tadi, terdetik di hati saya , " saya byk belajar tentang ilmu yg berkaitan ilmu rasa. secara tak sengaja sebenarnya. apa yg saya faham tntang ilmu dan ilmu rasa ? "

Fikiran saya khali.
Terdiam sejenak.
Oh.. saya rasa.. saya kurang / sgt sedikit memahami ilmu rasa ni. Kalau lah ada sesuatu yg boleh saya baca ..dan buatkan saya betul2 faham.. alangkah indahnya.

Tiba-tiba, bila saya tiba di ofis..dan buka blog Master Hazil...
Ohh.. ! Rupanya MasterG Hazil sudah pun menulis tentang ilmu Rasa ini sehari yg lalu.

Terima kasih...

S: Apakah ilmu ‘rasa’ & bagaimana kedudukannya?

J: Adapun yang disebut-sebut kebanyak sebagai ilmu rasa itu sebenarnya adalah suatu ilmu sulit yang dialami (rasai) secara kerohanian oleh seseorang sepanjang menghayati ibadah, perjalanan serta zuhudnya kepada Allah. Guru utamanya adalah ‘pengalaman’ yang pada mulanya dibina dalam penuh kekeliruan dan ketidak-fahaman. Namun, kemudian ‘cahaya’ (pemahaman) ilmu diturunkan ke dalam jiwanya setelah penuh pasrah merenungi, meneliti, mendalami serta berdoa memohon petunjuk Illahi. Dan segalanya ini (ilmu ‘rasa’) harus berlaku bertepatan pada landasan syariat.


saya terfikir, bagus jugak kalau dapat kuasai ilmu dan rasa ilmu :
  1. matematik dan rasa ilmu matematik
  2. sejarah dan rasa ilmu sejarah
  3. sains dan rasa ilmu sains..
  4. dan subjek2 lain..
barangkali pelajar2 yg susah SCORE masa belajar, sebabnya ialah kurang RASA ( kureng feel.. ) dalam subjek2 tersebut kot..



No comments: