Marah ni penat tau..

|


Prinsip asas Reiki yang pertama : Untuk hari ini, ku padamkan api kemarahan.

Padam api kemarahan
Padam..
padam..
jirus dengan air sejuk..
bukan padam
dengan pemadam.

Dah lama saya tak marah. Saya jarang-jarang marah. Dari semalam mood saya kurang baik. Hari ni pulak saya naik marah. Nak marah ni tak payah isu besar-besar. Benda kecik pun boleh jadi sebab utk marah gila-gila.

Bila marah, perasaan membuak-buak. Otak jadi tegang. Jiwa jadi panas. Seluruh tenaga di guna untuk tahan marah. Bila tak dapat nak tahan lagi, mula lah tempiaskan kat fizikal. Benda itu hempas, jalan ganas-ganas. mulut jadi jahat. muka macam 'setan'. Betul ! Saya tak nafikan. Ramai orang yang tengah marah mmg macam tu.

Masa marah tu bukan tak ingat prinsip reiki. Ingat. Tapi tak tau camne nak padam. Orang kata nak padam marah, ini tips nya :


  • Kalau tengah berdiri, duduk lah
  • Kalau tengah duduk, berbaring lah.

Ia memang meredakan. Bila dah reda, baru lah perasan, segala tenaga, kudrat, chi, prana semuanya hilang entah kemana. ditelan api kemarahan agaknya.

memang penat.

nak buat kerja lain pun jadi tergendala. sebab kene kumpul balik energi yang dah dibazir tadi.

setan-setan bergelak ketawa.

aku ? padan muka...

2 comments:

. said...

Jangan marah-marah..nanti cepat tua.

Hahaha..takde sape yang nak nanti :)

FAZA @ IMA said...

hehe..

ter marah..
tak sengaja.. hehehe..