Dr Reiki ?

|
Dekat 3 tahun saya berinjak-injak, bertatih dan cuba berjalan tegak dalam mengenal ilmu Reiki. Sungguh, makin belajar makin banyak yang tahu dan nak tahu.

Paling penting, pengamal Reiki yang baik harus :
1) menjaga islam & iman ( jika beragama Islam)
2) menjaga prinsip Asas Reiki
3) Self Healing
4) Meditasi
5) Bersedia & ikhlas membantu
6) Tidak takbur

Ini garis panduan saya je. Berdasarkan pengalaman enteng saya. Shifoo saya, MasterHazil kerap menyentuh konsep bersederhana. Biasanya, kami jarang mempromote diri lebih-lebih. Meyakinkan orang kita boleh itu dan boleh ini. Semua penyembuhan pun di 'tangan' Allah.

Hari ni, saya dapat tau ada orang melabel diri sebagai Dr Reiki. Setiap emelnya- ditulis Dr Reiki. entah laaah. Pandangan peribadi saya, gelaran Doktor tu hebat betul.. Kalau ada PHD dalam ilmu Reiki ni, boleh la diterima. tapi tak ada pun.

Sampai hari ni, saya tak pernah cakap kat orang , " meh la buat rawatan ngan saya. saya boleh merawat org ". Saya rasa 'bersalah' dan 'terlalu kerdil' utk keluarkan 'ayat besar' tu. Malah, kadang2 gelaran Master tu pun buat saya gerun.

Sungguh, yang terbaik itu hanya dari Allah
yang buruk-buruk itu dari diri saya sendiri.

4 comments:

Luth said...

Wohoho.. Dr Reiki? sape tu?

FAZA @ IMA said...

ada laa.. apa pun,
Dr Reiki tu bukanlah dari kalangan MIR.

Anonymous said...

Orang panggil saya Dr. Pokok .... healing saya menyembuhkan tanaman / pokok yang sakit.

Pasal saya dulu kerja kat Jabatan Pertanian...

Anonymous said...

Mungkin boleh buat pulak Reiki Tanaman @ Reiki Pertanian nanti ?? ... boleh ke gitu ? ....
Wallahua'lam